El Projecte LikeMySea (Literacy in Science, Know-how and Education For Mediterranean Sea Protection) de l’escola Voramar ha rebut finançament de la 2a convocatòria Probleau, amb una subvenció de 10.000 euros per potenciar l’alfabetització oceànica de l’alumnat de totes les etapes educatives i participar en iniciatives de ciència ciutadana.
El projecte es desenvoluparà amb una col·laboració d’agermanament amb la Split International School, i l’objectiu és millorar les habilitats, la presa de consciència i l’alfabetització científica dels estudiants mitjançant la participació en activitats pràctiques relacionades amb la conservació marina i l’intercanvi intercultural, per contribuir a una gestió sostenible del mar Mediterrani.
El projecte se centra en dues grans línies estratègiques i es desenvolupa simultàniament a Barcelona i Split.
1. Avaluació dels impactes ambientals de la costa mediterrània, a Barcelona i Split, utilitzant sensors de baix cost per monitoritzar paràmetres oceanogràfics: temperatura de l’aigua, la transparència del mar. Simultàniament, es faran mesures de laboratori per analitzar la conductivitat de l’aigua de mar i el pH i relacionar-ho amb els canvis globals i problemàtiques associades, com és l’acidificació oceànica. Així mateix, estan previstes dues campanyes de bio-snorkel per observar la biodiversitat marina i faran mesures de laboratori per analitzar la conductivitat de l’aigua de mar i el pH i relacionar-ho amb els canvis globals i problemàtiques associades, com és l’acidificació oceànica.
2. Abordar les llacunes en l’alfabetització científica per augmentar la conscienciació entre els estudiants i la societat. S’elaborarà un newsletter cada mes, es farà una exposició al final del projecte, i està prevista la organització d’una o dues campanyes de neteja de platges, per tal de contribuir a conscienciar sobre la importància de reduir el plàstic d’un sol ús i els seus impactes en els ecosistemes marins.
Es tracta d’un projecte innovador basat en el compromís de la comunitat escolar per la custòdia ambiental on els alumnes esdevenen agents actius compromesos amb la conservació del Mediterrani, millorant l’alfabetització científica i contribuint a la presa de consciència entre els estudiants i la societat. Els materials generats pel projecte, s’utilitzaran en els currículums escolars, i contribuiran al foment de l’expressió creativa i la participació de la comunitat escolar, incloses les famílies.
El projecte compta amb la col·laboració de diferents institucions externes, com l’ICM-CSIC, FABLAB, PlasticFreeWave, Anèl.lides, i les dades recollides es compartiran en plataformes de ciència ciutadana (MINKA, Surfrider Foundation Eu i la Plataforma Europea d’Educació Escolar).
https://www.instagram.com/probleu.schools/
https://www.linkedin.com/company/probleu-project/?viewAsMember=true